Vaksinering

Susann undersøker en hund med stetoskop.Målet med å vaksinere er å forebygge sykdommer som er vanskelige eller umulige å behandle med godt resultat.

De fleste sykdommene vi vaksinerer mot er virussykdommer. Før vaksine får alle dyr en helsesjekk slik at kun friske dyr vaksineres. Vaksiner blir det forsket mye på, og vaksineprogrammet vil endre seg etter hvert som det kommer nye produkter. Vi forholder oss alltid til det siste innen vitenskapen og vaksineprodusentens anbefaling Noen dyr kan bli litt slappe etter vaksinering akkurat slik som barn, men det vanligste er at du ikke merker noe som helst

Valper vil bli vaksinert mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

Valpene kan fullføre grunnvaksineringen når de er 10 uker. Men vær oppmerksom på at innenfor noen hundesporter stilles andre krav. F.eks at valpevaksinen ikke avsluttes før ved 12 uker. Etter dette skal hunder vaksineres hvert år, men vi gir ikke samme vaksine hvert år ettersom de ulike komponentene har ulik virkningstid. Det vil si at valpen blir vaksinert mot alt under grunnvaksineringen og så igjen på ett års dagen. Deretter gis kennelhostevaksine de to påfølgende år. Her kan man velge mellom to ulike vaksiner, den nyeste og mest effektive vaksinen mot kennelhoste dryppes i nesen på hunden. Det tredje året blir hunden igjen vaksinert mot alt og slik fortsetter vaksineringen livet ut.

Alle katter bør også vaksineres ettersom noen av virusene kan gi alvorlige livsvarige problemer.

For innekatter anbefales vaksine mot felinviralrhinotrakeitt, felincalicivirusinfeksjonog felinpanleukopeni. I tillegg bør katter som også er ute få vaksine mot klamydiainfeksjon. Disse infeksjonene gir sykdom i øvre luftveier og munnhule, utenom felinpanleukopeni som gir diarè hos kattunger og alvorlige forandringer i blodceller hos voksne katter. Kattunger grunnvaksineres to ganger med 3-4 ukers mellomrom, den første vaksinen kan gjerne settes ved 8-12 ukers alder, deretter anbefales årlig revaksinering.

Her på Kjæledeggen Dyreklinikk ønsker vi at alle friske kjæledyr skal komme på besøk en gang i året til helseundersøkelse og vaksine. Dette er det viktigste du som eier kan gi dyret ditt for å forebygge sykdom. Ikke bare hos ditt eget dyr, men ved å følge vaksineprogrammet vil du også forebygge sykdom hos andre dyr, på grunn av at smittepresset blir redusert.