Hudutredning

Illustrasjon - Hund som klør

Har du en hund eller katt med hudproblem? I så fall er du ikke alene! Ved Kjæledeggen Dyreklinikk får vi hver uke besøk av dyr som sliter med kløe, sår hud, ørebetennelser og håravfall. Ofte ser disse pasienten ganske pjuskete ut ved ankomst. Men fortvil ikke; de fleste hudsykdommer kan behandles! Hos oss legger vi vekt på følgende:

Riktig diagnose

Oppfølging hjemme

Tid og tålmodighet

Riktig diagnose

Hva er det viktigste for en vellykket behandling? Diagnosen. Uten en sikker diagnose kan vi ikke vite hvorfor hunden din ser ut som den har skabb. (kanskje den faktisk har skabb).

Hva gjør vi?

Vi setter av god tid til samtale og prøvetaking. Vi leter etter parasitter, sopp og bakterier i mikroskopet. Har vi funn under mikroskopet kan du som eier også få se.

Oppfølging hjemme

Utfra diagnosen forklarer vi hva du kan gjøre hjemme for at behandlingen skal lykkes best mulig. Her setter vi av god tid, og du vil alltid få med skriftlig informasjon etter at dyret ditt har blitt undersøkt hos oss.

Tid og tålmodighet

Illustrasjon - Hund som sover Dyr med hudproblem er krevende for eier, det kan ta lang tid fra det hele starter til dyret er symptomfri. Da er det godt å vite at de aller fleste hudpasientene våre blir helt fine til slutt. De vi diagnostiserer med kroniske sykdommer kan selvsagt få tilbakefall, men med rask og riktig oppfølging vil de ha flest gode dager.

Kompetanse på hudsykdommer

Ved Kjæledeggen Dyreklinikk har vi ekstra god kompetanse på hud. Veterinær Susann Remme deltar på ESAVS etterutdanningskurs for veterinærer med spesiell interesse for hudsykdommer. Kursrekken holdes i Wien og er svært omfattende. Klinikken har mulighet til å kontakte veterinære dermatologer for råd ved behandling av pasienter med mer alvorlige og sjeldne hudsykdommer.